Intro: I din GNISTdagbog tracker du din GNIST som består af Glæde, Nærvær, Inspiration, Synkronicitet, Taknemmelighed. Gnistdagbogen er et aktiv tracking værktøj som på 6 uger hjælper dig med at opleve mere lykke, mening og entusiasme. GNISTdagbogen findes i “god-dags meditation & mindfulness” app. I denne app kan du noterer dine “gnister”. Hvis du ikke har appen kan du skrive i en notesbog udfra nedenstående beskrivelse:

Taknemmelighed

Definition: En følelse af at værdsætte en fordel du har eller vil få.

Paradoksalt nok værdsætter vi ofte  først de positive ting i vores liv, når der kommer en negativ ændring. Du bliver måske ramt af sygdom, udsat for et uheld, eller dit barn falder og slår sig, og så tænker du ”hvor havde jeg det godt, inden det skete”. Men vi bemærker det ikke i dagligdagen, mens det gode står på. Taknemmeligheden består i, at du begynder at lægge mærke til det gode uden, der sker noget dårligt for dig. Når du på den måde fører dagbog over de ting du værdsætter i dit liv, så skaber du nye spor i din hjerne.

Fra moderne hjerneforskning ved man, at din fysiske hjerne kan forandre sig på baggrund af beskeder i dit sind. Når atleter for eksempel bruger mentaltræning til at forestille sig den præcise kæde af bevægelser, der kræves for at udføre en dobbelt forlæns salto, så viser det sig, at de områder i hjernens bevægelsescenter, som kontrollerer de nødvendige muskler for at udføre dette spring, vokser over tid. På samme måde kan tanker alene formindske eller forstørre specifikke hjerneforbindelser.

Alene via mental aktivitet kan vi således, forsætligt, ændre på vores fysiske hjerne, så vi positivt påvirker vores følelser og helbred. Forskning viser kort sagt, at der er sammenhæng mellem vores tanker, følelser og helbred. Når vi for eksempel er nervøse stiger vores blodtryk og puls, men når vi føler indre ro og tilfredshed kan det styrke immunforsvaret, så det ikke er modtageligt for infektioner og smitsomme sygdomme i samme grad, som den kronisk nedtrykte person. Vores psykiske og følelsesmæssige tilstand kan også påvirke åndedræt, fordøjelse og det endokrine system. Ved at bruge din GNISTdagbog kan du aktivt påvirke din hjerne, dine følelser og dit helbred i en positive retning.

I din GNISTdagbog under T kan du noterer: Hvad går godt i dit liv? Hvilke ting, personer, oplevelser og omstændigheder, værdsætte du og er taknemmelig for?

Hvordan kan en GNISTdagbog give dig til mere lykke?

Moderne forskning viser at folk der noterer deres “velsignelser” i en dagbog:

  • har lettere ved at gøre fremskridt mod deres personlige mål
  • oplever flere positive følelser
  • er mere beslutsomme
  • oplever mere enthusiasm og overvågenhed
  • opleverforbedret søvn og
  • oplever færre symtomer på sygdom

Sådan bruger du GNISTdagbogen
Du skal ikke bare skrive. Forskning viser, at det er mere effektiv at føre dagbog, hvis du først tager en bevidst beslutning om at blive gladere og mere taknemmelig. Når du er motiveret til at blive lykkeligere får du altså størst mulig effekt af at føre din GNISTdagbog.

Gå efter dybden, ikke mængden
Du får mest ud af dagbogsøvelsen ved at gå i detaljer med en bestemt ting som hensætter dig i en afslappet, nærværende, taknemmelig stemning, end ved at skrive en overfladisk liste over mange ting.

Vær personlig
Fokuser på de mennesker, som var en del af de oplevelser du skriver om. Det har en større virkning at fokuserer på personer end at fokusere på ting

Prøv at trække fra, ikke bare tilføje
En effektiv måde at stimulere taknemmelighed er at reflektere over, hvad dit liv ville være uden visse velsignelser som du har i dit liv lige nu, snarere end blot at skrive en liste over alle de gode ting du har.

Værdsæt overraskelser
Prøv at registrere hændelser, der var uventet eller overraskende, da disse har tendens til at fremkalde stærkere niveauer af taknemmelighed.

Overdriv ikke
Det giver bedst resultat hvis du vælger at skrive din dagbog 1-2 gange ugentlig, dette virker bedre end at skrive dagbog hver dag. Vælg imellem de 5 gnist bogstaver G.N.I.S.T (gnister) som du har tilgængelig i din app. Når du sidder og tænker over de foregående dage, så skriv bare om de gnister som dukker op i dine tanker spontant og uanstrengt. Forskning viser at du får størst effekt ved at noterer mellem 3-10 elementer i din dagbog, hvis du skriver mere end 10 elementer bliver øvelsen mindre effektiv fordi øvelsen så tager for lang tid og bliver sværere at holde ved over tid.

Mærk det du skriver om
Vær opmærksom på at værdsætte dine gnist oplevelser som en gave, Nyd følelsen af at værdsætte dine gnister i din fantasi, tag dig tid til gå i dybden med øvelsen så du kan mærke nærværet og taknemmeligheden indeni.

Hvad gjorde oplevelsen mulig?
Efter du har skrevet din gnist oplevelse i dagbogen så noter gerne hvad der gjorde oplevelsen mulig, på denne måde bliver du over tid mere og mere bevidst om hvad der gør positive oplevelser mulig i dit liv.