Første gang, jeg skulle holde foredrag i Speakers Club, var ejer Thomas Rex Frederiksen ikke helt tryg ved situationen.
Han sørgede for at sætte mig på som et slags pauseindslag midt i Chris McDonalds indlæg – så var han sikker på, at hvis det gik helt galt med “det der meditationshalløj”, så kunne Chris redde dagen.
Foredraget var heldigvis en succes.
Og det på trods af, at ingen (som i 0%) ud af de 600 deltagere rakte hånden op, da jeg spurgte, om nogen blandt publikum mediterede.
I samme periode var jeg til en julemiddag med 8 direktører.
Jeg vidste, at de alle brugte meditation som et professionelt redskab, og spurgte dem, om de havde introduceret deres medarbejdere for meditation.
For størstedelens vedkommende var svaret noget om ikke at trække personlige holdninger ned over hovedet på folk.
Det undrede jeg mig meget over – meditation virkede for dem, og alligevel gik de stille med det, formentlig af frygt for at virke “new age”-agtige eller bare lidt til en side.
Derfor blev det min mission at at være med til at gøre meditation så mainstream, at alle, der sidder til en julemiddag, højlydt er klar til proklamerer, at de mediterer – også selvom det måske ikke er helt rigtigt.
Her 6-7 år senere guidede jeg så 850 mennesker gennem Danmarks formentlig største erhvervsmeditation nogensinde.
Platformen var Elevate 2015, Skandinaviens største erhvervs- og selvudviklingsevent, som Speakers Club er medarrangør af.
Meditation var sat på programmet ikke bare én gang, men hver dag – fordi Thomas Rex Frederiksen i dag betragter meditation som et essentielt værktøj.
Jeg spurgte som sædvanlig publikum, hvor mange af dem, der allerede mediterede, og nu må der gerne trilles en tåre; i omegnen af 95 % rakte hånden op.
På så få år er det altså lykkedes at gøre meditation mainstream – og endda så hipt, at næsten alle rakte hånden op, også selvom der var nogle, der kun havde prøvet det en gang før.
Vi er altså gået fra, at dem, der mediterer seriøst, for bare få år siden ikke havde lyst til at stå ved deres interesse offentligt, til i dag, hvor vi kan sige “mission accomplished”, idet næste alle rakte hånden op, også selvom de måske kun har et meget overfladisk erfaring med meditation.
Det viser, at meditation er blevet bredt accepteret som et seriøst redskab, også til erhvervsfolk.