Kære Henning
Jeg mediterer tre gange om ugen og plejer at bruge næsten små 45 minutter på det, men altid liggende. Gør det noget? Når jeg prøver at meditere i lotusstilling, så begynder mine ben at summe og uroen breder sig ret hurtigt i kroppen. Jeg har fået at vide, jeg bare skal acceptere de følelser, der opstår, og blive siddende, men det er altså lettere sagt end gjort. Glæder mig til at læse dit svar.
Den magelige

Kære du
Det er et vigtigt og godt spørgsmål. Tillad mig at dele svaret op i flere dele;
Hvordan skal man sidde når man mediterer? En meditationsstilling skal leve op til to krav:
1) Sørg for at have rank rygsøjle.
2) Sid i en behagelig og afslappet position. (Hvis du sidder i en stol, skal begge fodsåler hvile på gulvet).
Hvad er meditation? Meditation er en særlig tilstand som består af to komponenter;
1) kroppen er i dyb hvile, mens
2) sindet er årvågent. At sindet er årvågent betyder, at den mediterende hjerne udviser alpha EEG-bølger somer en vågen, afslappet og kreativ tilstand for hjernen.
Hvis du ligger ned, associerer kroppen automatisk stillingen med søvn – det får kroppen til at slappe af, men ikke befordrende for at tilvejebringe det årvågne sind, som er en del af den særlige bevidsthedstilstand som meditation er.

Men for nu at vende tilbage til dit spørgsmål: Hvis du ikke sidder behageligt og afslappet i lotusstillingen, så er vi to. Lotusstillingen stammer fra Indien, hvor de fleste er vokset op med at sidde på gulvet, når de spiser, arbejder, mødes og mediterer, og det er derfor, denne position ofte kobles sammen med meditation. I Danmark sidder vi på en stol, når vi spiser, arbejder og så videre, og derfor er det også naturligt, at vi sidder og mediterer på en stol – det gør jeg selv. Det er i øvrigt flot, at du mediterer 3 x 45 minutter ugentligt. Regelmæssighed er den vigtigste faktor i en meditationspraksis, dvs det er bedre at meditere i 12 minutter hver dag end 24 minutter hver anden dag, og bedre at mediterer 3×45 minutter ugentligt end 2 times meditation 1 x ugentligt.

Når du bliver god til at være i meditationstilstanden, kan du begynde at mindske afstanden fra meditationsstolens ro til hverdagens stress ved at øve dig i at bevare en bevidst kontakt til det indre nærvær, du oplever i din meditation – dvs bevare en afslappet krop og et roligt årvågent sind, eksempelvis mens du kører i bil, taler med dine børn, elsker med din kæreste, går på arbejde eller er liggende i din seng.

De bedste hilsener Henning

et spirituelt selvudviklingskursus

Beskyttet: VELKOMMEN TIL SJÆLENS REJSE

Der er intet uddrag, da dette er et beskyttet indlæg.