Stress skader din hjerne, Meditation healer din stress

Text Henning Daverne

Hvis du føler dig stresset er din hjerne mindre effektiv, meditation kan heale din stress

Et studie publiceret i “the Proceedings of the National Academy of Sciences” forår 2009, viser at studerende ikke tænker optimalt når de er under press, studerende under eksamenspres havde svært ved effektivt at flytte deres opmærksomhed fra en opgave til en anden sammen lignet med en gruppe som ikke var under press.

Studerende som selv sagde at de følte sig stressede klarede sig meget dårligere i opgaver som krævede opmærksomhedsskift end en gruppe voksne som selv følte at de var afslappede. Det høje stress niveau målt på en skala kaldet ”percived stress scale” viste sig at være tæt forbundet med formindsket aktivitet i hjernens præfrontale cortex

Når du føler dig stresset er den mest avancerede del af din hjerne altså mindre aktiv hvilket betyder at du bliver mindre effektiv til dit arbejde og mindre tilstede i dine relationer

Stress øger udskillelsen af kortisol, kortisol skader din hjerne

Forskere på Princeton University, har fundet ud af at høje niveauer af stress homoner (corticosteriods) sansynligvis resulterer i en nedgang I neurogenesis (dannelses af nye neuroner I hjernen) dette er angiveligt grunden til alders og stress betinget hukommelses problemer, den gode nyhed er at disse problemer er reversible, dvs du kan ændre situationen hvis du formindsker dit stress niveau.

Balancen mellem sind og krop

I weekenden var jeg ude at gå en lang tur i det gode vejr med min yngste søn (han er 13 år) vi talte om vigtigheden af at finde balancen imellem, på den ene side, at bruge hjernen, som når man spiller computerspil og på den anden side at bruge kroppen og få noget frisk luft, han sagde til mig ”ja far det har jeg fundet ud af! når jeg holder en pause fra spillet og får lidt frisk luft så spiller jeg meget bedre når jeg kommer tilbage, det er altid der jeg slår rekorderne”

Meditation – effektiv modgift til stress

• Meditation kan skabe en ro i kroppen, der giver dybere afslapning end normal søvn.

• Meditation kan sænke blodtrykket og sænke laktat- og kolesteroltallet i blodet.

• Meditation øger kroppens udskillelse af oxytocin – et antistresshormon– samt af stofferne dopamin og seretonin, der i modsætning til adrenalins kamp- eller flugt-virkning giver en følelse af indre ro og tilfredshed.

• Meditation har en beroligende effekt og virker som en biokemisk modgift til alarmberedskabstilstanden.

Stressens effekt i kroppen kan betragtes som en form for biokemisk forgiftning, via meditation kan du dagligt vaske dit indre rent for stressens negative effekt på krop og nervesystem og på den måde undgår stressrelaterede sygdomme og et svækket immunforsvar.

Meditation er et stærkt værktøj, der kan skabe dyb hvile og være modgift til at forebygge og helbrede stress.

Meditation udløser kemiske reaktioner, på samme måde som stress gør det. På den måde kan du modvirke – eller i det mindste nedsætte –risikoen for alvorlige stressrelaterede sygdomme betragteligt ved at meditere. På Sundhedsstyrelsen hjemmeside kan man blandt andet læse i en rådgivningspjece til almen praksis omkring forebyggelse af langvarig stress, at;

”forskellige afspændingsteknikker har vist sig at kunne modvirke negative effekter af stress på blandt andet hormon-, immun- og hjerte-kar-systemet og give patienten en følelse af velvære. Det gælder teknikker som meditation, visualisering og yoga.”

Læs mere om meditationskurser her…

 

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *