Meditation i skolen giver mindre stress og mere ro

meditation_0

Et boost til et krævende skoleliv

Meditation er ikke bare et redskab, vi voksne kan bruge til at afhjælpe stress, opnå større indre ro, bedre koncentration osv. Børn får præcis de samme gavnlige effekter af at lære at meditere, som vi gør – og for skolebørn kan det give et boost i en travl skolehverdag.

Et skoleliv kræver meget af børn – de skal koncentrere sig og være opmærksomme i timerne, indgå i forskellige, skiftende sociale situationer dagen igennem (både i leg og læring), og ofte fortsætter de med turbo-tempo direkte i SFO eller til eftermiddagsaktiviteter, inden de kommer hjem til afslapning i hjemmet.

Øget koncentrationsevne – større kreativitet og glæde – mindre stress og frygt

Der er (endnu) ingen lovmæssige krav om at børn har ret til en mental pause i løbet af dagen, men i visse skoler er der allerede fokus på at tilbyde afslapning og f.eks. børneyoga undervejs i skoledagen. Dette har vist sig at være gavnligt især for særligt sensitive børn, men har også en positiv effekt på alle andre børn. En rolig pause, hvor der er fokus på at få ro i hovedet og i kroppen, har (for voksne) en beviselig positiv effekt i forhold til at opnå bedre koncentrationsevne, større kreativitet og glæde, og mindre stress og frygt. Helt det samme gør sig gældende for børn, og der er en stigende tendens til at børn søger hvile og ro i fritidsaktiviteter som børneyoga og meditationshold.

Læs f.eks. mere hér: “Børn søger ro i yoga” eller “Meditation For Kids: Parents Turn To Mindfulness Practices To Help Children Stay Calm”.

Meditation i 4.a

I 2013 gennemførte 300 kursister første del af Meditation & Mindfulness instruktøruddannelsen. Disse instruktører har efterfølgende undervist flere tusind kursister i deres praktikperiode, men nogle har også gennemført længere mindfulness-forløb på bl.a. Rigshospitalet, Levnedsmiddelstyrelsen, Novo Nordisk, og CPH West – men også skolebørn på flere forskellige skoler, og tilbagemeldingerne fra kursisterne er altid utroligt positive.

På en Sjællandsk skole har Gitte Hansen (en af instruktørerne uddannet i 2013) undervist en 4. klasse i meditation, som et led i et pilotprojekt på skolen, og tilbagemeldingerne fra børnene har været overvældende og meget positive – børnene var vilde med det, og vil gerne fortsætte:

“Jeg synes det er mega afslappet. Det at meditere er meget beroligende og mine negative tanker kommer væk, og det er super dejligt.”

“Du fik hele min krop til at slappe af og jeg vil gerne prøve det igen.”

“Det er rigtig dejligt og jeg får en ro i kroppen. Det er meget befriende og alle mine tanker er væk. Der er mange tanker, der kører gennem mit hoved, men når vi mediterer slapper jeg af og tænker ikke på noget.”

“Det eneste jeg tænker på er det, Gitte siger, vi skal tænke på, og det er rigtig dejligt og afslappende og rart. Jeg kunne godt tænke mig at prøve det derhjemme inden jeg skal nå noget stressende.”

“Det var afslappende og sjovt. Det føltes som om et blåt lys lyste på mig, og mine kropsdele blev levende og lavede sjove ting. Det ville jeg godt prøve igen.”

“Meditation er rart når jeg har en stressende dag som f.eks. i dag.”

“Jeg synes det er dejligt med meditation, det er så skønt og behageligt.”

“Jeg kunne mærke meget i min krop. Jeg slappede af og jeg fik helt tårer i øjnene. Jeg vil gøre det meget mere.”

“Jeg synes det var dejligt fordi man fik slappet af. Jeg kunne godt tænke mig at gøre det hjemme, fordi så når jeg skal nå mange ting kan jeg få slappet af.”

Meditation på ældre klassetrin

Gitte Hansen har desuden mediteret med 5. og 6. klasse på samme skole, og skal fortsætte i et forløb med dem efter vinterferien. Det er også tanken at 9. klasserne skal tilbydes et forløb med både meditation og tilknyttet psykolog, for at se om det har nogen betydning for deres kommende eksaminer.

Hvis det er muligt, vil Gitte fortsætte med meditationsundervisning af 4.a indtil sommerferien, og vil bl.a. se på meditationens indvirkning på klassen i forhold til, om de vil finde mere glæde? Hvad med evt. konflikter? Læring/koncentration – Er der en forskel? Læreren har haft dem siden 1. klasse, så konklusionen vil være baseret på en kombination af hendes og børnenes vurdering.

Hjælp dit barn igang med meditation derhjemme

Meditation behøver hverken være mystisk, spirituelt eller svært, og du kan sagtens gå igang derhjemme, og hjælpe dit barn med det også. Du behøver faktisk ikke mere end 12 minutter om dagen. Hvis du vil mediterer med dit barn så press ikke på, men inviter barnet til at være med, og lad nysgerrigheden for hvad det er du laver, når du mediterer, skabe interessen for emnet.

Hvis du har lyst til at prøve meditation hjemme, så kan du hente et par meditationsøvelser her (link til både gratis og betalte øvelser)

Her kan du hente gratis kapitler om meditation.