Kursus for ledige: Bliv mindful i hverdagen med Anerkendende metode (A.I.)

 

Anerkendede metode, 6 ugers kursus for ledige

Mette Silkjær underviser i Anerkendede metode på vores 6 ugers kursus for ledige.

Kursus for ledige:

På vores 6 ugers kursus for ledige ”Mindfulness, meditation og Anerkendende metode”, undervises kursisterne i, hvordan sidstnævnte kan skabe et mere positivt tankemønster.

Anerkendende metode (A.I.) har sin oprindelse i den positive psykologi og essensen af begrebet er, at rette fokus mod dét, der virker og hvad der får det til at virke. Modsat andre udviklingsredskaber, hvor man ofte tilstræber at løse problemer, ved at fokusere på dem, interesserer A.I. sig slet ikke for det, som ikke fungerer. Derimod tager metoden udelukkende udgangspunkt i succeshistorier som grobund for udvikling og forandring.

En grundlæggende filosofi i A.I. er, at hvis vi skal lære noget af fortiden og bringe det med os videre i fremtiden, skal vi kun bringe det allerbedste med – Vi skal lære af vor egen succes.

I Anerkendende metode er sproget en vigtig faktor, da det i teorien skaber vores virkelighed. Måden hvorpå vi udtrykker os har stor indflydelse på modtageren af vores budskab.

”Vi nægter ofte at acceptere en idé, udelukkende fordi det tonefald, hvormed den udtrykkes, ikke tiltaler os”- Nietzsche

Derfor er en essentiel del af den Anerkendende tilgang at sproget er positivt ladet og at man lytter til hinanden med fuldt nærvær.

 

I den Anerkendende samtale gælder ”De 3 N’er”:

Neutral – Dvs. man ikke skal tolke, eller gætte på hvad den anden vil sige eller mene. Man må holde gode råd for sig selv og lytte uden at dømme og vurdere.

Nysgerrig – Dette indebærer at man er åben overfor hinanden og at man holder fokus på den, der taler. Man skal ikke begynde at drage paralleller til noget, man selv har prøvet for at hjælpe.

Nærværende – Hold øjenkontakt med hinanden, det skaber nærvær.

Disse 3 elementer er også grundstenene i at være mindful og lytte med åbent sind (aktiv lytning), og dermed ikke give vores ego/indre kritiker lov til at løse problemer eller bidrage med egne erfaringer. Man vil med tiden opleve, at man hjælper modparten lige så meget ved bare at være tilstede og lytte.

Hvorfor være anerkendende?

Mange mennesker er af den overbevisning, at lykke er noget, der lige pludselig sker for en – tit kobler man et objekt eller en bestemt begivenhed sammen med lykke, dvs. man forventer at blive lykkelig så snart man har tabt 5 kilo, fået ny bil, ny kæreste eller nyt arbejde. Fokus er således på alt det, man mangler og ikke på alt det, man faktisk har. Med den Anerkendende metode skiftes fokus fra mangeltækning til ressourcetænkning, fordi man udelukkende beskæftiger sig med det, der fungerer.

En øvelse kan være at beskrive sin morgen på 3 forskellige måder. Først helt neutralt: hvad skete der, hvilken rækkefølge, helt objektivt. Prøv derefter at tage de negative briller på og fremhæv alt det, der gik dårligt eller irriterede dig. Hvis du har haft en fantastisk morgen, så anstreng dig alligevel og find alt det, der kunne have været bedre. Til sidst så prøv at tage de positive briller på: hvad gik godt? Hvad var helt fantastisk? Bare smør tykt på. Tænk derefter over hvilken følelse du havde i kroppen undervejs. Hvilken fortælling gjorde dig mest veltilpas i kroppen? Jeg gætter på, at det ikke var den negative 😉

Ofte glemmer vi, at vi rent faktisk har et valg. Måske kan vi ikke styre alt det, der sker omkring os, men vi kan vælge hvordan, vi vil se på det. Med den anerkendende tilgang vil din hjerne blive vænnet til at tænke i positive baner, og du vil med tiden opleve, at lykke ikke er noget der sker for dig, men noget, du kan få til at ske!

Syntes du om bloggen? Modtag nyheder fra Henning Daverne først
Vi respekterer dit privatliv. Du kan altid afmelde dig med et klick